data dodania: 17-11-2020

MAGIA W REKLAMIE- CZY GADŻETY MAGICZNE SĄ TAK NAPRAWDĘ MAGICZNE?

Bez wątpienia wszyscy kochamy magię i czarodziejskie sztuczki.  To ona dodaje naszemu życiu kolorów i pikanterii, bo dzieje się coś, czego nie jesteśmy w stanie wytłumaczyć i pozwala nam wierzyć, że wszystko jest możliwe.  Dlatego w świecie popkultury tak kochamy Świętego Mikołaja a zaraz po nim Harrego Pottera.

A w aspekcie metafizycznym po co mamy ganiać za białym królikiem niczym Alicja z Krainy Czarów jak możemy wyciągnąć go sobie z kapelusza. Nic więc dziwnego, że i reklama korzysta z radości, jaką wywołuje magia, tworząc gadżety magiczne.

I mimo, że nie kwestionuję  istnienia magii, osobiście sama w nią wierzę, to gadżety magiczne nie są tak naprawdę magiczne, magiczne jest to, co w nas wywołują.  

Na czym zatem polega ich MAGIA?

Pierwsze skojarzenia jakie mamy z gadżetami magicznymi to: magiczny kubek ( najpopularniejszy, ponadczasowy) magiczna parasolka, magiczna koszulka, magiczny długopis.

Tak naprawdę za magię odpowiadają farby i lakiery. To one sprawiają, że gadżet wydaje się przedmiotem zakupionym z serii Harrego Pottera. To dzięki nim powstają ciekawe i zaskakujące  efekty wizualne.

Między innymi wyróżniamy:

  • FARBY FLUORESCENCYJNE – „świecące” w świetle dziennym i pod światłem UV  – gadżetami fluorescencyjnymi mogą być naklejki, balony i elementy odzieży takie jak sznurówki .
  • FARBY LUMINESCENCYJNE “świecące” w kolorach pod wpływem UV, IR oraz w ciemnościach  – są one zazwyczaj transparentne, których barwa widoczna jest dopiero w świetle UV. W świecie przemysłu służą do zabezpieczeń przed fałszowaniem dokumentów w świecie gadżetów to nasz słynny „Magiczny Długopis” . Kiedy nim piszemy nic nie widać, kiedy poświecimy latareczką umieszczoną na końcu długopisu ujawnia się magicznie to, czego na początku nie byłoJ Farby luminescencyjne występują w kolorach: żółtym, niebieskim, zielonym, czerwonym i pomarańczowym.
  • LAKIERY ZAPACHOWE  – zawierają mikrokapsułki z olejami zapachowymi, które po uszkodzeniu (np. przetarciu ręką) zaczynają pachnieć. Są niezastąpionym elementem marketingu sensorycznego.
  • FARBY CHROMATYCZNE  – i tymi farbami się w tym wpisie zajmiemy, bo one tworzą magię, o której chce opowiedzieć.

FARBY CHROMATYCZNE DZIELIMY NA:

  • termochromatyczne „termiczne” – zmiana pod wpływem ciepła.

Farby termochromowe występują w dwóch rodzajach: z efektem nieodwracalnym kiedy kolor zmienia się na trwałe lub odwracalnym, kiedy kolor po spadku temperatury wraca do swojej pierwotnej barwy. To właśnie ten typ farby występuje na kultowych już kubkach magicznych. Dostajemy cały czarny kubek,  w po wlaniu do niego wrzącej wody, czarny kolor znika i pojawia się piękna grafika. Ten czarny kolor to termoczuła powłoka, która ukrywa bazowy nadruk. Ta powłoka staje się pod wpływem ciepła napoju całkowicie przeźroczysta i gorący płyn pozwala oglądać nadruk bazowy. Farba termoczuła  może być nałożona również fragmentarycznie, ukryte mogą być niektóre elementy grafiki i wcale nie musi być czarnaJ

Jednak nie tylko producenci kubków korzystają z tej technologii. Również koszulki z użyciem takich farb wyglądają super. Kolor zmienia się od dotyku J Wystarczy przyłożyć swoją dłoń a uzyskamy jej odbicie, a gdy przejedziemy ręką po konkretnym fragmencie koszulki natychmiast zmieni on kolor.

  • hydrochromatyczne  – zmiana pod wpływem wilgoci.

Farby hydrochromatyczne zmieniają swój kolor pod wpływem wody. Tą farbą drukuje się grafikę na słynnych parasolkach magicznych. Na parasolce nanosi się biały nadruk, który pod wpływem deszczu zaczyna skrzyć się tęczą kolorów!  To nie musi być również biały nadruk, jeszcze większe wrażenie zrobi nadruk naniesiony  transparentnymi farbami hydrochromatycznymi. Efekt jest taki, że na gładkiej parasolce nagle pod wpływem deszczu ( jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki) pojawi się naniesiona wcześniej grafika. Magia?:) To te farby zainspirowały PROJECT MONSOON, gdzie grupa artystów postanowiła urozmaicić żywymi kolorami szarą porę monsunową w Seulu. Ukryte przed wzrokiem przechodniów malowidła ukazują się tylko wtedy, kiedy pada deszcz. Została wymyślona, aby podnieść Koreańczyków na duchu podczas corocznej pory monsunowej.

  • fotochromatyczne  – zmiana pod wpływem promieni słonecznych.

Farby fotochromatyczne wystawione na działanie promieni słonecznych zmieniają swoją barwę. Reagują one bowiem na działanie promieni UV, a nie jak czasem się sądzi na ciepło. Niezwykły efekt uzyskuje się natychmiastowo od wystawienia zadrukowanego elementu na słońce.. Z tego typu farb korzysta branża zajmująca się odzieżą reklamową a dokładniej znakowaniem i projektowaniem odzieży reklamowej. Na koszulkach magicznych drukuje się grafikę, która pod wpływem słońca zmienia swoje kolory, albo dopiero co się pojawiaJ

Jak więc widzimy gadżet magiczny to suma geniuszu, techniki, pracy a przede wszystkim wyobraźni.

Ma w nas wywołać uczucia, które wywołuje magia: zaciekawienie, radość, wiarę i oderwać nas trochę od rzeczywistości. Każdy gadżet, który wywołuje te emocje jest magiczny. 

Tak jak kwitnąca herbata, gdzie zwykła kulka wrzucona do wrzątku zamienia się w piękny kwiat pływający w naszej herbacie. I czy to właśnie nie jest magia?

Po więcej inspiracji zaglądajcie na naszą stronę internetową i fanpage.

www.dinxgadzety.pl

fb.com/dinxgadzety